top of page
  • Writer's pictureMinna Klockars

Työ, perhe ja hyvinvointi – arjen vinkit tasapainoon

Taas se on edessä: arjen palapelin rakentaminen! Kesäloma tuli päätökseensä ja meidän perheemme on uudenlaisen arjen edessä kuopuksenkin aloitettua päiväkotiuransa.


Monelle meistä perhe-elämän ja työn yhteensovittaminen voi tuntua ainakin ajoittain haastavalta ja aiheuttaa turhautumisen ja riittämättömyyden tunnetta. Aika tuntuu olevan kortilla ja joka paikkaan on kiire, oli kyse sitten ruuan saamisesta pöytään tai aamun ensimmäiseen palaveriin ehtimisestä.


Keräsin tähän blogiin vinkkejä, jotka toimivat meidän perheellemme ja jotka yritämme muistaa myös tulevana syksynä. Aika näyttää kuinka onnistumme! 😊


1. Luo selkeät rutiinit


Ruuhkavuosien pyörteissä moni kuvaa arkeaan kaoottiseksi, ja itse liputan arjen rutiinien puolesta. Jonkun mielestä rutiinit voivat vaikuttaa tylsiltä, mutta rutiinien avulla tietää, mitä päiviltä odottaa, ja pystyy paremmin varautumaan arkeen. Ne luovat selkeät raamit niin perhearjelle kuin työarjellekin.


Rutiinien myötä voi huomata arkisen hyvinvoinnin lisääntyvän. Kun rutiineja toistaa sinnikkäästi, ne alkavat tulla selkärangasta ja vapauttavat ajattelua muihin tärkeämpiin asioihin.


2. Kommunikoi


Avoin keskustelu perheen kesken ja myös työyhteisössä on ensisijaisen tärkeää. Perheessä jokainen tietää mitä tapahtuu ja mitä on ohjelmassa seuraavalla viikolla ja millaisia tärkeitä asioita tai tapahtumia pitää muistaa ottaa huomioon esimerkiksi perhearjen aikataulutuksessa.


Työyhteisössä on tärkeää pystyä keskustelemaan avoimesti työn ja perheen yhteensovittamisesta. Kun ilmapiiri on rento ja turvallinen keskustelulle ja työtoverit tuntevat toistensa elämäntilanteet, on helpompaa nostaa esiin arjen haasteita ja pyytää tarvittaessa apua.


Parhaimmillaan työyhteisöstä saa paljon tukea ja huumoria, joka kannattelee ja tsemppaa arjen haasteiden keskellä.


3. Ole läsnä


Kun teet töitä, unohda töiden ulkopuoliset asiat ja keskity töihisi. Vastaavasti, kun vaihdat vapaalle, unohda parhaasi mukaan työasiat ja keskity ja ole läsnä perheellesi, harrastukselle tai mitä tahansa töiden jälkeen teetkään.


Vapaalla ollessa läsnäolo tarkoittaa myös mm. puhelimen ja tabletin laittamista sivuun. Myönnettäköön, että tämä on välillä haastavaa ainakin itselleni. Huomaan kuitenkin palautuvani ja rentoutuvani paremmin, kun todella olen läsnä enkä kurki jatkuvasti uusimpia uutisia tai somepäivityksiä. Suosittelen kokeilemaan!


4. Priorisoi, organisoi ja aseta rajoja


Suunnittele työviikkosi asioita tärkeyden mukaan ja pohdi myös, milloin on tärkeää olla vain ja ainoastaan läsnä perheelle. Aseta tarvittaessa rajat työhön liittyvien sähköpostien ja puheluiden vastaamiselle.


Pyri järjestämään minitaukoja työpäiviin ja edes lyhyitä ulkoilu-/liikuntahetkiä itsellesi. Onnistuuko työyhteisössäsi esimerkiksi palaveriin osallistuminen luurit päässä kävelyllä?


Pyri kääntämään ajatusmaailmaa siihen, ettei kaikkea tarvitse tehdä täydellisesti ja sata lasissa. 20 minuutin kävely tai lenkki on paljon parempi kuin ei mitään ja tuo taas lisää energiaa arkeen, jos aikataulut eivät veny enempään.


Täydellistä tasapainoa työn ja perhe-elämän yhteensovittamisessa on haastavaa löytää, mutta arjesta on pienin teoin mahdollista tehdä sujuvampaa, stressittömämpää ja palauttavampaa. Mielenkiinnolla odotan, kuinka meidän perheemme onnistuu luovimaan uuden arjen palapelin kanssa tulevana syksynä.


Energisoivaa syksyä Promenade Insightin seuraajille!


Minna Klockars

Minna on Promenade Insightin tutkimuspäällikkö, joka luovii taitavasti kiireisissäkin arjen tilanteissa ja luo aina ympärilleen seesteistä ilmapiiriä.


PS. Mitä mieltä olisit sellaisesta 360-/270-arvioinnista, jossa saisit palautetta myös läheisiltäsi? Miten nämä tärkeät itsensä johtamisen ja palautumisen alueet näyttäytyvät heille? Ota yhteyttä ja pallotellaan ideaa yhdessä!




73 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page