top of page
  • Writer's pictureMika Tenhunen

Henkilöstökyselyn hyödyntämisen tehokkuus hakusessa?

Pelkät henkilöstökyselyn tulokset kertovat vain osittain, mitä työpaikalla tulisi tehdä työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Tarvitaan vahva visio siitä, millaista työntekijäkokemusta halutaan tuottaa ja mitä sen eteen tehdään.


”Mikään ei kuitenkaan muutu.” "Taas tämä, en nyt kyllä jaksa.” "Ei meidän mielipiteellämme ole aiemminkaan ollut väliä.”

Henkilöstökyselyiden parissa pitempään toimineet ja niihin vastanneet ehkä tunnistavat nämä tuskalliset ja turhautuneet ajatukset. Missä mättää?


Alalla pitkään toimineena olen nähnyt monenlaista suhtautumista henkilöstökyselyihin. Tutkimuskumppanin näkökulmasta olen usein törmännyt haasteeseen, jossa organisaatiolta ovat puuttuneet syvällisemmät henkilöstökyselyn ja työntekijäkokemuksen tavoitteet. Mitä henkilöstökyselyn tuloksilla aiotaan tehdä ja etenkin, mitä halutaan saavuttaa? Mitä halutaan kehittää ja miksi?


Tutkimustulokset tarjoavat näihin osittaisen vastauksen, mutta selkeän vision puutteesta seuraa melko varmasti yllä olevan kaltaisia kommentteja ja asennoitumista työpaikalla. Onneksi näin enää harvemmin on, sillä tutkimuksen hyödyntämisessä ollaan menty merkittävästi eteenpäin viime vuosina.


Miten kyselyn tuloksista saadaan parhaiten aikaiseksi toimenpiteitä ja muutoksia?

Tämä on edelleen haasteellinen ja meidänkin aivonystyröitämme ahkerasti aktivoiva kysymys. Miten henkilöstökyselyn tuloksista löydetään kaikkein vaikuttavimmat kehitysteemat? Kannattaako toimenpiteiden kohteeksi valita vahvuuksia vai asioita, joita kritisoidaan ja joissa on paljon kehittämisen varaa? Siinäpä tärkeitä kysymyksiä!


Tässä tapauksessa ”sekä-että” -malli toimii! Vahvuuksien päälle rakentaminen ja niiden suunnitelmallinen huolenpito jää usein liian vähälle huomiolle. Joudun välillä muistuttamaan itseänikin tulosten analysoinnissa, että nostan etualalle vahvuuksia ja organisaation kannalta merkityksellisiä tuloksia. Heikkouksiin ja negatiivisiin asioihin on liian helppoa uppoutua.


Oikean analyysin ohella suurempi haaste on oikeastaan kehityssuunnitelmien vieminen käytäntöön. On tavallista, että suunnitelmat ja aikomukset jäävät kiireisen arjen jalkoihin. Onnistumisen ulottuville päästään, kun huolehdit seuraavista asioista:


  • Tulosten hyödyntäminen on aidosti organisaation ja tiimien agendalla

  • Toimenpiteiden edistymistä johdetaan aktiivisesti

  • Organisaatiossa hyödynnetään yhteisöllistä vastuuta

  • Opetellaan jatkuvasti tehokkaampaa aikaansaamista esimerkiksi tavoitteita palastelemalla ja hyvällä viestinnällä.


Henkilöstökyselyn hyödyntäminen on yksi meidän Promenade Insightin keskeisimmistä teemoista, jonka edistämiseksi teemme asiakkaidemme kanssa aktiivisesti töitä. Valmennamme esihenkilöille, HR:lle ja johtoryhmille konkreettisia keinoja päästä uudenlaiseen, tutkimukseen perustuvaan tehokkuuteen työntekijäkokemuksen kehittämisessä. Valmennuksissamme ja työpajoissamme haetaan onnistumisen kierteelle kaavaa.


Haluatko kuulla lisää? Katso webinaarimme, jossa keskustelemme Tresention Soile Brushanen kanssa henkilöstökyselyn tulosten hyödyntämisestä!



89 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page