- Mika Tenhunen
Henkilöstökyselyn hyödyntämisen tehokkuus hakusessa?
Pelkät henkilöstötutkimuksen tulokset kykenevät vastaamaan vain osittain siihen, mitä organisaation täytyisi tehdä työntekijäkokemuksen kehittämiseksi. Lisäksi tarvitaan vahva visio siitä, millaista työntekijäkokemusta halutaan tuottaa ja mitä sen eteen halutaan tehdä.
”Mikään ei kuitenkaan muutu.” "Taas tämä, en nyt kyllä jaksa.” "Ei meidän mielipiteellämme ole aiemminkaan ollut väliä.”
Henkilöstökyselyiden parissa pitempään toimineet ja niihin vastanneet ehkä tunnistavat nämä tuskalliset ja turhautuneet ajatukset. Missä mättää?
Alalla pitkään toimineena olen nähnyt monenlaista suhtautumista henkilöstökyselyihin. Kehittämiskumppanin näkökulmasta olen aiemmin usein törmännyt haasteeseen, jossa organisaatiolta ovat puuttuneet syvällisemmät ja mietityt henkilöstökyselyn ja työntekijäkokemuksen tavoitteet. Mitä esimerkiksi henkilöstökyselyn tuloksilla aiotaan tehdä ja etenkin mitä halutaan saavuttaa? Mitä halutaan kenties muuttaa ja miksi?
Tutkimustulokset toki tarjoavat näihin osittaisen vastauksen, mutta selkeän vision puutteesta seuraa melko varmasti yllä olevan kaltaisia vastaajien kommentteja ja asennoitumista. Onneksi näin enää harvemmin on, sillä tässä ollaan menty valtavasti eteenpäin viime vuosina.
Miten kyselyn tuloksista saadaan parhaiten aikaiseksi tarvittavia kehittämistoimenpiteitä sekä muutoksia?
Tämä on edelleen haasteellinen ja meidänkin aivonystyröitämme ahkerasti aktivoiva kysymys. Onko henkilöstön kehittämisen haasteena löytää tärkeitä esiin nousseita teemoja? Pitäisikö kehitystyön kohteeksi valita vahvuuksia vai asioita, joita kenties kritisoidaan ja joissa on paljon kehittämisvaraa? Siinäpä tärkeitä kysymyksiä!
Tässä tapauksessa ”sekä-että” -malli toimii! Vahvuuksien päälle rakentaminen ja niiden suunnitelmallinen huolenpito jää nimittäin usein liian vähälle huomiolle. Joudun itsekin välillä muistuttamaan tutkimusanalyysia tehdessäni, että nostan etualalle vahvuuksia ja organisaation kannalta merkityksellisiä tuloksia. Heikkouksiin ja negatiivisiin asioihin on liian helppoa uppoutua.
Vai onko suurin haaste kuitenkin tehokkaasti viedä tuloksista johdettuja kehitysideoita ja -suunnitelmia käytäntöön? Useinhan suunnitelmat ja aikomukset jäävät muiden asioiden ja arjen jalkoihin. Onnistumisen ulottuville päästään, kun tulosten hyödyntäminen on organisaation ja tiimien agendalla kärkijoukossa, niiden edistymistä seurataan ja johdetaan aktiivisesti, organisaatiossa hyödynnetään yhteisöllistä vastuuta ja jatkuvasti opetellaan tehokkaampaa aikaansaamista sekä suunnitelmien ja aikomusten tomeraa toimeenpanoa.
Tämä on yksi meidän promenadelaisten keskeisimmistä teemoista, jonka edistämiseksi teemme asiakkaidemme kanssa hartiavoimin töitä. Haluamme selättää tämän haasteen ja valmentaa tiimeille, esihenkilöille, johtoryhmille ja HR:lle täsmäkeinoja päästä uudenlaiseen tehokkuuteen työntekijäkokemuksen kehittämisessä sekä asiakastutkimusten ja 360-palautteiden hyödyntämisessä. Valmennuksissamme ja työpajoissamme haetaan onnistumisen kierteelle kaavaa.
Mielellään myös jatkan keskustelua tästä aiheesta kanssasi. Jos haluaisit kuulla, lisää ilmoittaudu keskiviikkona 2.11. järjestettävään webinaariimme, jossa keskustelemme Tresention Soile Brushanen kanssa asiasta lisää!